Rat u Ukrajini

Rat u Ukrajini: uticaj na logistiku i transport

Lanci snabdevanja domaćih i evropskih kompanija već neko vreme su ugroženi usled oporavka od epidemije i deficita profesionalnih vozača kamiona. Dodatne izazove stvorilo je izbijanje rata između Rusije i Ukrajine, koji je uzdrmao celokupnu svetsku ekonomiju i uticao na porast cena u svim sektorima života. Na udaru su najviše troškovi transporta i osnovnih životnih namirnica.

Kako bi se razumeli uticaj i posledice ovog sukoba na industriju logistike i transporta neophodno je prvo prikazati u kojoj meri Rusija i Ukrajina doprinose globalnom lancu snabdevanja.

Doprinos Rusije i Ukrajine globalnom lancu snabdevanja

rat u Ukrajini

Rusija i Ukrajina su jedne od vodećih sila na celokupnom svetskom tržištu. Oko 300.000 kompanija na globalnom nivou ima dobavljače u ovim zemljama. Usled izbijanja sukoba poslovanje sa njima je otežano ili u potpunosti prekinuto. To je proizvelo probleme zemljama širom sveta koji se ogledaju u sledećem:

1. Porast cena hrane

Rusija i Ukrajina su vodeći evropski izvoznici žitarica, zato ne čudi što im se često pripisuje naziv žitnice Evrope. Zajedno one su izvozile oko 28% svetske količine žitarica. Zapravo, ove dve zemlje su jedni od glavnih snabdevača poljoprivrednih proizvoda. Pogotovo Ukrajina iz koje su se najviše izvozili poljoprivredna dobra i to čak 46% od ukupne količine izvezenih proizvoda iz ove zemlje. 

Usled nemogućnosti saradnje sa Rusijom i Ukrajinom dolazi do poremećaja u snabdevanju i brzog rasta inflacije, zato cene osnovnih životnih namirnica drastično rastu iz meseca u mesec. Na globalnom nivou cene hrane su porasle za 30%.

2. Problemi u funkcionisanju globalnog lanca snabdevanja

Rat između Rusije i Ukrajine utiče na funkcionisanje lanaca snabdevanja kompanija širom sveta. Od kompanija se očekuje brzo reagovanje i prilagođavanje ovakvoj situaciji kako bi sprečili krah lanca snabdevanja. To podrazumeva:

  • traženje alternativnih trgovinskih partnera i 
  • okretanje lokalnim dobavljačima.

Međutim, iako postoje potencijalna rešenja, ona nekada nisu u potpunosti izvodljiva, jer za mnoge proizvode ne postoje odgovarajuće ili dovoljno kvalitetne zamene. Takođe, alternative su često dosta skuplje, pa kompanije imaju dodatne izdatke.

3. Problemi sa izvozom robe

Pored toga što su glavni snabdevači poljoprivrednim proizvodima, Rusija i Ukrajina doprinose i na ostalim poljima u lancu snabdevanja.

Rusija je izvozila oko 795 miliona litara nafte dnevno, a bila je odgovorna i za 40% gasa na području Evrope. Zato su se prve posledice rata primetile u ovom sektoru, ali su se brzo proširile i na ostale segmente široke potražnje. Na primer, Rusija je proizvodila oko 25% svetske količine đubriva, a Ukrajina 50% od ukupne količine suncokretovog ulja za celu planetu. 

Pristupačne alternativne izvore za ovolike količine određene robe teško je brzo pronaći. Zato dolazi do disbalansa između ponude i potražnje određenog proizvoda.

4. Nedostatak vozača kamiona i radnika u sektoru logistike i transporta

Jedan od glavnih problema jeste nedovoljan broj profesionalnih vozača kamiona. Na to utiču vojne aktivnosti na teritorijama zaraćenih zemalja. Kompanije su spremne da plate vozačima i do 10 hiljada evra po turi do Moskve, međutim ne iznenađuje što i pored toga ne pronalaze vozače koji žele tamo da voze.

Druga strana problema jeste mobilisanje ukrajinskih vozača kamiona. Oni čine oko 33% od ukupnog broja vozača kamiona u Evropi, pa je njihov odlazak doveo do ozbiljnog deficita. Takođe, na manjak radne snage uticalo je i povlačenje radnika iz Rusije. Oni su činili 10% od ukupnog broja radnika u sektoru logistike i transporta i to na globalnom nivou.

Kako rat u Ukrajini utiče na Srbiju?

Rat u Ukrajini uticaj na Srbiju

Srpske privrednike najviše brine neizvesnost jer je situacija sa ratom nepredvidiva. Rusko-ukrajinski rat je ozbiljno uticao na srpsko tržište, ekonomiju i transport:

1. Posledice na logistiku i transport u Srbiji

Najveće posledice na logistiku i transport u Srbiji usled rusko-ukrajinskog su:

  1. promena uobičajenih ruta transporta,
  2. produžavanje rokova isporuke robe,
  3. stroža provera robe prilikom prolaska kroz carinu,
  4. duže čekanje na granicama i 
  5. porast troškova transporta i radne snage.

Izvoz robe u Rusiju i Ukrajinu donosio je značajne prihode srpskoj ekonomiji. Rusija je 6. izvozno tržište za Srbiju, a Ukrajina je na 29. mestu. Međutim, trenutna situacija sa predugačkim redovima na granicama, strogim proverama tereta i prevoza obilaznim rutama, donosi više izdataka nego prihoda za Srbiju.

2. Problemi sa uvozom iz Rusije i Ukrajine

Rusko-ukrajinski rat je ugrozio celokupno srpsko tržište, a posebno kada je reč o trgovini prirodnim gasom i naftom. Rusija je glavni dobavljač ovih energenata za srpsko tržište. Srbija je 100% prirodnog gasa i 51% nafte nabavljala od Rusije. 

Problemi se javljaju i u prerađivačkoj industriji jer je došlo do nestašice aluminijuma i nikla, koji su se u Srbiju najviše uvozili iz Rusije i Ukrajine.

Porast cena u sektoru logistike i transporta

Rat u Ukrajini porast cena u sektoru logistike i transporta

Rat u Ukrajini prouzrokovao je rast troškova transporta za 30%. Kako vreme odmiče, troškovi postaju sve veći. Na to najviše utiče:

1. Porast cena goriva

Najveći uticaj na troškove transporta ima cena goriva. Rusija je bila glavni dobavljač goriva i energenata za EU. Čak 63% od ukupne količine energenata se uvozio iz Rusije. Takođe, Rusija je bila prva po izvozu prirodnog gasa u EU, sa učinkom od 35% od ukupne količine.  Zato ne čudi što su u prvih šest meseci sukoba cene gasa skočile za oko 125%.

2. Promena ruta transporta i čekanje na granicama

Za srpske vozače najkraći put do Rusije bio je kroz Ukrajinu. Pošto prevoz ne može više da se obavlja na toj relaciji, napravljene su zamenske rute:

  • preko Turske,
  • preko Poljske,
  • preko Belorusije.

Vozači kamiona sada prelaze 500 do 700 kilometara više nego inače. Zbog toga su i troškovi transporta porasli i to između 300 i 500 evra po kamionu. Vozači su ranije rezervoare svojih vozila punili u Ukrajini za 90 centi po litri, a sada to moraju da rade u Srbiji po skoro duplo većoj ceni.

Na porast troškova, takođe, utiču i povećani zastoji na granicama usled rigoroznije provere robe koja se izvozi u Rusiju.

3. Produženi rokovi isporuke

Vršenje prevoza alternativnim rutama utiče na povećanje vremena potrebnog za isporuku. Dešava se da je vozačima sada potrebno čak i dve nedelje za određenu isporuku, koju bi inače obavili za nekoliko dana.

4. Porast plata i nadoknada za vozače kamiona

S obzirom na to da je potrebno da se izlažu većoj opasnosti, kao i to što vozači sada ostaju duže na putu došlo je do povećanja troškova radne snage. Kompanije moraju svojim vozačima obezbediti dosta veće plate i nadoknade nego što je to bilo pre izbijanja sukoba. 

Kako reagovati na promene u sektoru logistike i transporta usled rata u Ukrajini

Kako reagovati na promene u sektoru logistike i transporta usled rata u Ukrajini

S obzirom na to da je situacija nepredvidiva i promenljiva, preduzeća će morati da se prilagode na ovakav režim poslovanja. Ovo su neke od mogućih, čak i neizbežnih, opcija za bolje prilagođavanje situaciji:

1. Traženje alternativnih dobavljača

Kako bi smanjili svoju zavisnost od Rusije i Ukrajine, preduzeća moraju potražiti alternativne izvore snabdevanja u drugim zemljama. To je ključan korak, ukoliko žele da opstanu na savremenom tržištu. 

Takođe, kada svoje poslovanje ne bi usmerili ka drugim, trenutno bezbednijim, zemljama, mogli bi vremenom da ostanu bez transportera. To bi dovelo do kraha lanaca snabdevanja.

2. Korišćenje lokalnih izvora

Na ekonomiju bi povoljno uticalo kada bi se zemlje maksimalno posvetile korišćenju lokalnih izvora za nabavljanje sirovina. Time bi se uštedelo na troškovima uvoza i transporta na velike udaljenosti.

3. Prilagođavanje novim transportnim rutama

Da bi uspele da se održe na tržištu, kompanije moraju nastave sa poslovanje, odnosno ne smeju dozvoliti da dođe do prekida transporta. 

To znači da se moraju prilagoditi nastalim promenama i svoje strategije prilagoditi u skladu sa njom. Što pre uravnoteže nove troškove, nastale zbog promene transportnih ruta i produžavanja vremena isporuke, pre će unaprediti svoje poslovanje. Jedna od opcija koja se nudi kao rešenje jeste upotreba tehnologije za optimizaciju rute koja će pomoći da se novonastale relacije prelaze što efektivnije. 

4. Oslanjanje na analitiku u realnom vremenu

Analitika u realnom vremenu omogućiće preduzećima da bolje predvide moguće rizike i brže se prilagode trenutnim događajima. Šta više, čini se da je ovo obavezan, a ne samo moguć korak u borbi sa nastalom situacijom. Time će uspeti da:

  • povećaju otpornost svojih lanaca snabdevanja,
  • razviju nove strategije, koje će im obezbediti uspešnije poslovanje,
  • uspostave ravnotežu između troškova i prihoda i
  • postanu proaktivne.

5. Korišćenje prednosti digitalnih platformi

Jedna od mogućnosti jeste korišćenje pomagala, kao što su digitalne platforme. One bi mogu pojednostaviti poslovanje i obezbediti pronalazak prevoznika ili robe kojoj je neophodan transport. 

KleverCargo berza tereta i transporta je laka za upotrebu i na jednom mestu spaja sve učesnike transportnog lanca. Platformi možete pristupiti sa bilo kog uređaja i u nekoliko jednostavnih koraka ugovoriti posao, bilo da ste prevoznik ili nalogodavac transporta: 

  • Prevoznik u potrazi sa teretom 

Usled krize zbog rata u Ukrajini prevoznici koji su vozili ture u zaraćenim zemljama mogu imati poteškoća da pronađu nove saradnike čiju će robu prevoziti. Međutim, uz KleverCargo platformu, pronalazak međunarodnih i lokalnih tura veoma je jednostavan i može se sprovesti u nekoliko koraka: 

1. Kada se ulogujete na platformu, kliknite na Pretraži ponude, a potom odaberite sekciju Ponuda za tovar

KleverCargo ponuda za tovar

2. Otvoriće Vam se nov prozor gde se nalaze sve dostupne ponude tereta. 

KleverCargo berza tereta i transporta

3. Kako biste lakše pronašli teret koji Vama odgovara tu je Filter opcija pomoću koje možete da specifikujete određene podatke. 

KleverCargo digitalna platforma

4. Kada pronađete ponudu koja Vam odgovara, Vi nudite cenu za svoje usluge:

KleverCargo

5. Nakon što pošaljete Vašu ponudu, ostaje još samo da sačekate nalogodavca transporta da je prihvati i spremni ste za posao. 

  • Nalogodavac transporta u potrazi za prevoznikom 

Nalogodavci transporta suočeni su sa deficitom vozača kamiona koji se usled okršaja u Ukrajini još više intenzivirao, stoga pronaći prevoznika nije lak zadatak. Međutim, na KleverCargo platformi imate pristup širokoj mreži proverenih transportera, a kako biste se sa njima povezali treba da napravite Zahtev za prevoz, što možete učiniti u par koraka:

1. Ulogujte se na platformu i odaberite opciju +Napravi novo, a onda kliknite na sekciju Zahtev za prevoz.

KleverCargo pronađi prevoznika

2. Potom je potrebno da unesete informacije o ruti, kao što su datum preuzimanja i dostave tereta, mesto utovara i isporuke. Ostala polja tiču se samog tereta:

KleverCargo pronađi prevoznika

3. Unesene podatke možete u svega par klikova da generišete u digitalni CMR dokument: 

Automatski generiši CMR dokument

4. Nakon što kliknete na dugme Dodaj zahtev za prevoz, Vaš zahtev je odmah aktivan na platformi, ne morate da čekate i prolazite kroz proces odobrenja. Jedino je ostalo da sačekate transportere koji će Vam ponuditi svoje usluge i cene, a Vi ćete imati mogućnost izbora one opcije koja Vama najviše odgovara. Zvuči sjajno, zar ne?

Posledice rata u Ukrajini su neminovne

Logistika i transport posledice rusko-ukraijsnkog rata

Posledice rusko-ukrajinskog rata biće vidljive u Evropi čak i tokom naredne decenije. Iako je drumski saobraćaj najmanje pogođen sankcijama, ovaj vid transporta trenutno podnosi najveći pritisak zbog drastičnog porasta cena energenata. 

Zato je bitno da iskoristite sve moguće opcije za smanjenje uticaja ove krize na poslovanje Vašeg preduzeća. To možete učiniti  besplatnom registracijom na KleverCargo platformu, koja će Vam olakšati proces potražnje robe i vozila.

Scroll to Top